2016 metų balandžio 7-8 dienomis 15 Šėtos gimnazijos II – III klasių mokinių su istorijos mokytoja Audrone Pečiulyte dalyvavo Kėdainių krašto muziejaus vykdomo ES programos „Europa piliečiams“ projekto „Praeitis bendrai ateičiai“ veiklose. Šio projekto partneriai taip pat yra Seinų krašto iš Lenkijos ir Rezeknės krašto iš Latvijos mokiniai ir studentai. Projekto atidarymo konferencijoje, vykusioje Daugiakultūriame centre, dalyvavo Latvijos Respublikos ir Lenkijos Respublikos ambasadų atstovai, Tarptautinės istorinio teisingumo komisijos švietimo programų koordinatorė, Kėdainių rajono mero pavaduotoja Olga Urbonienė ir kiti garbingi svečiai.
Konferencijos metu dalyviai išklausė trijų valstybių atstovų pranešimus apie II-ojo pasaulinio karo poveikį Kėdainių, Seinų ir Rezeknės krašto gyventojams, susipažino su Kėdainių senamiesčiu. Vakare jaunimas dalyvavo susipažinimo vakare, kurio metu koncertavo Kėdainių muzikos mokyklos mokiniai, o latvių grupė visus išmokė šokti liaudiškus latvių šokius. Antrąją dieną visi projekto dalyviai aplankė Kauno IX forte įsikūrusį muziejų, kuriame geriausiai galima įsivaizduoti kokių kančių mūsų krašto gyventojams atnešė nacistinė ir sovietinė okupacijos.
Projekto dalyviai per ateinančius metus toliau gilinsis į II pasaulinio karo laikotarpį, rinks žmonių atsiminimus, nuotraukas, dokumentus, užrašinės šeimų, kurias palietė okupacinių režimų represijos, istorijas. Tokiu būdu mokiniai geriau supras totalitarinių režimų poveikį ne tik valstybėms, bet ir paprastų žmonių gyvenimui. Norėdami suprasti istoriją, mes prie jos turime prisiliesti per konkrečių žmonių gyvenimo pasakojimus. Yra sakoma, kad diktatoriai pavertė žmones skaičiais, o mūsų darbas – prisiminti juos kaip žmones.
Kokį įspūdį paliko dalyvavimas tarptautiniame projekte Šėtos gimnazistams galima spręsti iš jų atsiliepimų: įdomu buvo pamatyti kaip atrodė Kėdainiai iki II pasaulinio karo ir kas liko po jo; buvo įdomu susipažinti ir pabendrauti su Latvijos ir Lenkijos jaunimu; pirmą kartą šokau latviškus liaudies šokius – labai patiko; didžiausią įspūdį paliko IX forto muziejus, nes būtent tokiose vietose būnant lengviau įsivaizduoti ir suprasti visus įvykius; patiko nakvynė viešbutyje ir neformalus bendravimas; reikia gerai mokytis ir stengtis, kad būtume vėl pakviesti dalyvauti tolesniuose projektuose.
Audronė Pečiulytė
Istorijos mokytoja ekspertė