TECHNOLOGIJŲ OLIMPIADA IR K. DONELAITIS

Šiemet technologijų olimpiados tema „Metų laikai“ skirta K. Donelaičio kūrybai, nes minime 300-ąsias poeto gimimo metines. Kai mokytoja R. Rylienė pasiūlė joje dalyvauti, iškart sutikau, nes mėgstu kurti įvairiausius rankdarbius. Šiai, kaip ir bet kokiai kitai olimpiadai, reikia ruoštis iš anksto. Pati svarbiausia pasiruošimo dalis – atrasti  idėją. Reikia suprasti, kokia technika (nerti, siuvinėti, megzti…) geriausiai sekasi dirbti ir kaip kuo geriau atspindėti olimpiados temą. Tam reikia susirinkti kuo daugiau informacijos.

Šiais metais pagrindinis informacijos ir idėjų šaltinis buvo K. Donelaičio kūrinys „Metai“. Reikėjo kelis kartus atidžiai persiskaityti,  kad suprasčiau, ką noriu pavaizduoti. Kristijonas Donelaitis poemoje „Metai“ geriausiai atskleidė žmogaus ryšį su gamta, žeme. Rašytojas siekė, kad  būrai gyventų tvarkingai, dorai,  mokėtų pasirūpinti savo šeima. Pavyzdžių, kaip elgtis, ieškojo gamtoje, nes gamtos pasaulis yra idealus, sukurtas Dievo. K. Donelaitis kuria skirtingus gamtos vaizdus, pasakoja apie žemdirbių darbus. Remdamasi ištraukomis, stengiausi kuo tiksliai perteikti kūrinį. Viskas prasideda nuo gamtos atbudimo – pavasario, kai reikia sėti daržoves ir javus: „Vei! kaip kurmiai, šen ir ten vartydami žemę, / Jus daržovę sėt į daržą ragina bėgti“; „ Nugi dabar, ką tikt įmanot, sėkite sėklas! /Sėkite kopūstus, morkus su didele sauja / Ropių, pastarnokų, sviklų beigi repukų / Taip ir šalkių su gardžiais kartupelių valgiais / Sėt ir įvaisint, pridabot ir kuopt nepamirškit! /Taip besipurtindamos linksmai pavasarį baikit / Ik jau prie kitų darbų jums vasara šūkters…“ Vasarą žmonės dirba laukuose, tvarko šieną, gano gyvulius ir ravi, prižiūri daržus. Trečioji poemos dalis pavadinta „Rudenio gėrybės“, nes būtent šis metų laikas suteikia daugiausiai gamtos dovanų:: „O ką vasara mums po tam augindama siūlė, / Tas visas gėrybes jau kampe pakavojam.“ Žiemą būrai praleisdavo namuose: ,,  Taigi mokinkis, miels žmogau, čėsu pasirūpint, / Kaip žiemavojant tau reikės kasdien pasielgtis. / Šąlant be šiltos stubos išbūt negalėsi, / O šaltos kuršolės srėbt ir surbt nenorėsi. /Todėl tankiai tau reikės ugnies prasiskilti / Ir ąsuočių ant ugniavietės pastatyti.“ Atidus skaitymas padėjo kuriant eskizus. Galiausiai nusprendžiau pavaizduoti įvairius būrų darbus skirtingais metų laikais, nes tikėjausi, kad tai geriausiai atspindėtų tiek kūrinį, tiek metų laikus.

Tada laukė ilgiausia ir pati įdomiausia kūrybinio proceso dalis – idėjų realizavimas. Prasidėjo siuvinėjimas, siuvimas, vėlimas… Visas darbas sudarytas iš keturių siuvinėtų paveikslų, vaizduojančių  skirtingus metų laikus. Paveiksluose matome medžius bei  lėles – dirbančius būrus, žemę, derlių. Atliekant kūrybinį darbą,  svarbiausia darbštumas ir  kruopštumas, nes reikia net tik gražiai, bet ir tvarkingai viską pagaminti. Kuriant lėles iš vilnos, buvo atsižvelgta į to meto būrų drabužius ir šukuosenas.

Kai namų darbas buvo užbaigtas, reikėjo pagalvoti apie praktinį darbą, kuris laukė olimpiados metu. Per tris valandas mokiniai turi parodyti savo technologinius gebėjimus  sukurdami kokį nors rankdarbį. Mano praktinis darbas buvo viena velta lėlė – būrė, vaizduojanti rugiapjūtės pradžią. Pasirinkimas buvo toks, nes norėjau, kad mano praktinis darbas būtų susijęs su namų darbu. Per 3 valandas aš pagaminau lėlę iš vilnos ir pasiuvau jai derančius drabužius.

Po darbų parodos laukė pristatymai, kurių metu reikėjo papasakoti apie savo darbus. Nugalėtojai yra renkami atskirose amžiaus ir skirtingų technikų grupėse. Iš jų išrenkamas vienas bendras nugalėtojas, kuris dalyvauja respublikinėje olimpiadoje. Šiais metais aš laimėjau I-ąją vietą ir man atiteko garbė atstovauti Kėdainių rajonui. Džiaugiuosi, kad komisija įvertino mano darbą kaip geriausią. Dabar uoliai ruošiuosi. Nesigailiu, kad sutikau dalyvauti, nes tokios olimpiados skatina kūrybingumą, darbštumą, kruopštumą ir atsakingumą.

 

Karolina Kužmarskytė, III klasė

Bendrinti: